Moat in ‘t gezin

Moat in ’t gezin – Je staat er niet alleen voor!

Heb je behoefte aan een luisterend oor?
Aan iemand die snapt wat jij meemaakt?
Soms loopt het even niet zo lekker thuis. Dat komt in de beste gezinnen voor.
Wellicht zijn er gedragsproblemen of is er sprake van een beperking.
Je gezin is immers je grootste goed, en ook jij verdient een fijn gezinsleven.
Weten waar je voor hulp en ondersteuning precies terecht kunt en wat deze hulp inhoudt, scheelt daarbij een hoop kopzorgen. Met de juiste informatie ben je dan ook weer een stukje verder op weg geholpen.

Moat in ‘t gezin biedt gezinnen laagdrempelige ondersteuning door het inzetten van de juiste vrijwilliger/moat.  Voor sommige ouders is het soms prettig om met een betrouwbaar en gelijkwaardig iemand over de opvoeding te praten, zorgen te delen of samen iets gezelligs te ondernemen. Gezinnen lopen geregeld tegen allerlei (praktische) vragen en problemen aan in de opvoeding van de kinderen. De meeste ouders zoeken daarvoor steun in hun eigen omgeving van familie, vrienden en buren, maar niet alle gezinnen beschikken over een netwerk dat die steun ook daadwerkelijk bieden kan. Een moat in ‘t gezin kan dan een tijdelijk steuntje in de rug zijn en wat voor deze gezinnen betekenen.

Wat kan een moat voor jou en je gezin betekenen?

Soms gaat het thuis even niet zo lekker en kom je er alleen niet uit. Een moat biedt dan vaak dát steuntje in de rug. Samen met jou kijkt je moat naar wat er nodig is en wat de mogelijkheden zijn om jullie gezin weer op eigen kracht verder te laten gaan. Er wordt aangesloten bij de vragen die in jouw gezin spelen; het gezin houdt de regie.

De moat is vaak een luisterend oor en kan met je praten over opvoeding, zorgen delen, helpen het netwerk te vergroten, wegwijs helpen worden in de buurt en samenleving, een activiteit (met de kinderen) ondernemen of meegaan naar afspraken.

Het contact met je moat vindt plaats op basis van vertrouwen, vriendschap en wederzijds respect en is gratis voor gezinnen.

Praten helpt. En vooral met iemand die begrijpt wat jij voelt. Door in contact te komen met iemand die een luisterend oor biedt, met je meedenkt en meehelpt, doe je weer zelfvertrouwen op en zie je perspectief. Jouw maatje kan je uit je isolement trekken en inspireren om nieuwe stappen te zetten, door te praten en er voor je te zijn!

Wat verwachten we van jou als moat?
Eigenlijk vervang je een goede buurvrouw/man of een betrouwbaar familielid of goede vriend(in). Het is belangrijk dat je weet dat opvoeden soms pittig kan zijn. Dat je zelf als ouder of door scholing ervaring hebt, vinden we heel erg fijn maar affiniteit met opvoeding en het gezinsleven kan ook voldoende zijn om dit werk te doen. Om het vrijwilligerswerk te mogen doen, volg je eerst de basistraining. Verder vragen we een positieve Verklaring Omtrent Gedrag (deze VOG wordt vergoed door Caritas Urk). Voor dit vrijwilligerswerk in een gezin vragen we dat je 1,5/2 uur per week beschikbaar kan zijn.
Sta je positief in het leven en vind je het leuk contact te onderhouden met een gezin die wel wat ondersteuning en hulp gebruiken kan? Dan kun je veel voor zo’n gezin betekenen!

Meer weten over Moat in ’t gezin?
Zou je graag een moat in jouw gezin willen?
Wil je een moat voor een gezin zijn?
Neem dan contact op met Mirjam Tol
mirjam@caritasurk.nl 0527-683346 / 06-15693489

Vertel ons waarom je ontevreden bent.

Dit zal sluiten in 20 seconden

Laat ons weten waarom je matig tevreden bent.

Dit zal sluiten in 0 seconden

Fijn om te horen, laat het ons weten.

Dit zal sluiten in 0 seconden

Vertel ons waarom je ontevreden bent.