Jeugd- en jongerenwerk,
informele zorg

Missie en Visie

Missie Caritas Urk
Caritas Urk levert een bijdrage aan een samenleving waar zorg voor elkaar centraal staat en iedereen -naar eigen vermogen- mee kan doen.

Visie Caritas Urk
Caritas Urk is een brede welzijnsorganisatie voor iedereen; stimuleren en ondersteunen van eigen kracht staan centraal in het werk. Caritas Urk is een zichtbare organisatie binnen de gemeente Urk en wordt gezien en erkend als een professionele innovatieve organisatie, die de maatschappelijke veranderingen aan kan en deze kan transformeren in het beleid van welzijn en (informele) zorg.

Tevens is Caritas Urk een goede samenwerkingspartner voor maatschappelijke- en zorgorganisaties. Caritas Urk (h)erkent de waarde van samenwerking en is een welzijnsorganisatie, die mede daardoor, verankerd is in de Urker gemeenschap.

Doelstelling Caritas Urk
De doelstelling van Caritas Urk is breed en staat als volgt beschreven in de stichtingsstatuten:

โ€œIn stand houden en zo nodig bevorderen van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de kwetsbare burgers. Het ondersteunen en verlichten in de taak van de mantelzorgers, bieden van zinvol vrijwilligerswerk en het coรถrdineren van de vrijwilligershulp. Stimuleren van de participatie in de breedste zin van het woord, met als uitgangspunt het versterken van eigen kracht en het netwerk. Het bieden van educatieve-, sociaal culturele- en sportactiviteiten aan diverse doelgroepen. Het in stand houden en stimuleren van buurtfuncties, bijvoorbeeld d.m.v. exploitatie van รฉรฉn of meerdere buurthuizen om daarmee bij te dragen in de uitvoering van de taak in de opbouw van het maatschappelijke en culturele leven van de Urker samenleving.โ€

Identiteit Caritas Urk
Caritas Urk is een algemene stichting met een christelijke grondslag. Dit betekent, dat er op basis van christelijke waarden gewerkt wordt. Er wordt rekening gehouden met achtergrond, waarden, behoeften en wensen die er bij de doelgroepen leven; dit allemaal zonder het algemene karakter van de organisatie te verliezen.