team-spirit-2447163_1920
team-spirit-2447163_1920
team-spirit-2447163_1920
team-spirit-2447163_1920
previous arrow
next arrow

FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – PRATEN OVER BOEKEN          

In dit project staat het boek ‘Strijd om Drakeneiland’ van Lydia Rood centraal. Het thema van het boek is democratie: hoe werkt het en hoe maak je er deel van uit? Verder wordt in dit project gepraat over boeken op de manier waarop Aidan Chambers dit promoot: filosoferen over boeken. 

U krijgt een set boeken met een exemplaar voor elke leerling en voor uzelf, en een uitgebreide lesbrief.


FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – SCHRIJVER IN DE KLAS

Een echte schrijver of illustrator op bezoek in de klas! Ter voorbereiding wordt een collectie boeken van de schrijver geleverd met een lesbrief.

NB: Omdat alle aanvragen in ons werkgebied worden gecombineerd kiest FlevoMeer Bibliotheek de datum en de schrijver. Daarom moet uw aanvraag vóór de herfstvakantie bij ons binnen zijn.

  • Locatie: Op school
  • Doelgroep: Groep 1 t/m 8
  • Duur: Minimaal 6 weken
  • Periode: Direct na de voorjaarsvakantie tot de meivakantie
  • Inschrijven: Via de webshop op www.flevomeerbibliotheek.nl
  • Informatie: Lokale contactpersoon Marja Spit, m.spit@flevomeerbibliotheek.nl
  • Kosten: €6,00 per leerling

FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – VERTELPLATEN

De vertelplaten van prentenboeken hebben A3-formaat. Er zijn vele sets beschikbaar, bijvoorbeeld Dikkie Dik, Kikker of Kleine Ezel. Kijk voor een volledig overzicht in de webshop op flevomeerbibliotheek.nl. De sets worden geleverd met tekst.


FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – PRENTENBOEK MET VOORSTELLING                                 

Het project bestaat uit een lesbrief en een collectie boeken met voor ieder kind een exemplaar van hetzelfde prentenboek. Per titel wordt zo mogelijk speelmateriaal toegevoegd. De bedoeling is dat u de prentenboeken aan de kinderen meegeeft om thuis te lezen. Nadat u een aantal weken rond het prentenboek heeft gewerkt, wordt bij u op school een voorstelling gegeven door een professional. De datum stelt u zelf vast in overleg met de professional.

Voor € 0,50 extra krijgt u er ook een werkschrift bij.

De volgende ‘prentenboeken met voorstelling’ zijn beschikbaar:        

* Een vriend uit de zee: De kleine walvis (Benji Davies) vriendschap,eenzaamheid, zee.

* Feest op de kinderboerderij: We hebben er een geitje bij! (Marjet Huiberts) kinderboerderij, dieren. 

* Ik zoek een huis: Klein-Mannetje heeft geen huis. (Max Velthuijs) wonen,vriendschap.

* Lievelingsfruit: Nandi’s verassing. (Eileen Browne) fruit, Afrika, vriendschap.

* Rups!: Rupsje Nooitgenoeg. (Eric Carle) van rups tot vlinder, kleuren, eten, tellen.

* Tim!: Tim op de tegels. (Tjibbe Veldkamp) gehoorzaamheid/eigen initiatief, verkeer.

* Wie niet sterk is moet slim zijn: De gruffalo. (Julia Donaldson) vooroordelen, angst, monsters, dieren. 

  • Doelgroep: Groep 1 & 2 
  • Locatie : Op school
  • Duur: 4 weken
  • Periode: Kijkt u voor het actuele aanbod in de webshop
  • Inschrijven: Via de webshop op www.flevomeerbibliotheek.nl
  • Informatie: Lokale contact persoon Marja Spit, m.spit@flevomeerbibiliotheek.nl
  • Kosten: €6,00 per leerling
  • Extra kosten: eventueel €0,50 per werkschrift.  

FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – ZIE ZIE, MIJN FANTASIE!

Neem uw leerlingen mee op een fantasierijk avontuur! De basis van dit project vormen de boeken van Paul Biegels Dwergjes van Tuil. Daarnaast bestaat de collectie uit actuele boeken in de sfeer van de Dwergjes van Tuil. De kinderen ervaren hoe het is om meegenomen te worden in een verhaal en te genieten van taal. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project. Leerlingen gaan zelf aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten en maken kennis met verschillende tekstsoorten waaronder poëzie.

Maak bij dit project gebruik van de introductie les van één van onze bibliotheekmedewerkers.


FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – GEK OP POEZIE                         

Dit project is schoolbreed in te zetten maar kan ook aangevraagd worden voor een enkele groep.

Poëzie is spelen met taal. Het gaat om het uiten van gevoelens, het ordenen van gedachten en de combinatie van taal en vorm. Vier weken lang stroomt er poëzie door de school. Naast het lezen en schrijven van gedichten, zullen de leerlingen ook actief aan de slag gaan. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van muziek, beeldende vorming en drama; een rap maken vanuit een gedicht, een kunstwerk maken, een gedicht omzetten in dans en nog veel meer!

Het project bestaat uit een collectie poëziebundels en lesbrieven per groep.

Maak bij dit project gebruik van de introductie les van één van onze bibliotheekmedewerkers.


FLEVOMEER BIBLIOTHEEK URK – BOEK EN FILM

Wat is leuker, een boek lezen of een film kijken? Met dit project krijgt u een mooie kans om dit met uw leerlingen uit te zoeken. De leerlingen lezen in groepjes hetzelfde boek en moeten vervolgens reclame maken voor hun boek. Gezamenlijk wordt dan besloten welke film bekeken gaat worden. In de handleiding vindt u suggesties om te bespreken waar de verschillen zitten tussen boek en film.

U kiest vier of vijf titels (één titel per groepje) uit onderstaand aanbod:

  1. Gruwelijke rijmen (Roald Dahl) Bewerking op rijm van een aantal bekende sprookjes, met lugubere grapjes en een verrassende afloop. 
  2. Groot Alarm (De wilde kippenclub deel 1) (Cornelia Funke) De geheime club van Sprotje en haar vriendinnen moet het opnemen tegen een jongensclub uit hun klas.
  3. Een kleine kans (Marjolijn Hof) Film: Patatje oorlog. Kieks vader is dokter in een ver land, dat in oorlog is. Ze is bang dat er iets ergs met hem gebeurt en verzint een slim plan.
  4. De Boskampi’s (Marjon Hoffman) Een jongen besluit zijn imago op te krikken door te zeggen dat hij bij een maffiafamilie hoort.
  5. Kidnep (Karen van Holst Pellekaan) Met een schok gaat Bo rechtop zitten. Hij doet zijn ogen open, maar hij ziet niks. Er zit iets over zijn hoofd. Hij wil zijn gezicht aanraken, maar dat lukt niet. Bo kan het bijna niet geloven: hij is ontvoerd!
  6. Leven van een loser: een hondenleven (Jeff Kinney) Greg zou in zijn zomervakantie het liefst drie maanden lang binnen blijven en gamen, maar zijn ouders hebben heel andere plannen.
  7. Mijn opa de bankrover (Sjoerd Kuyper) De opa van Grace begint in de war te raken. Hij moet naar een verzorgingstehuis en zijn bankrekening wordt geblokkeerd. Maar dat laat opa niet gebeuren.
  8. Dummie de mummie (Tosca Menten) Stel je voor: je heet Goos Guts, je bent doodnormaal en er gebeurt nooit iets in het plattelandsdorp waar je woont. Dan zit er op een dag opeens een levende mummie op je bed. Wat doe je dan?
  9. Een brug naar Terabithia (Katherina Paterson) Jess en Leslie zijn beiden buitenbeentjes. Zij raken bevriend en hebben samen een fantasie koninkrijk: Terabithia. Helaas gebeurt er een noodlottig ongeluk, waarna Jess alleen verder moet.
  10. 100% Coco (Niki Smit) Op haar nieuwe school staat Coco al snel bekend als Coco de clown. Ze besluit zich voortaan minder opvallend te kleden maar ze blijft haar outfits wel plaatsen op haar modeblog. Langzaam maar zeker wordt die blog beroemd.
  11. Oorlogsgeheimen (Jacques Vriens) Zuid-Limburg, 1943. De twaalfjarige Tuur en Lambert zijn al van jongs af aan onafscheidelijke vrienden. Tuurs ouders gaan in het verzet terwijl die van Lambert lid worden van de NSB. Dan komt Maartje tijdelijk in het dorp wonen. Zij heeft een groot geheim en besluit dat alleen met Tuur te delen.
  12. Tien torens diep (Jacques Vriens) Stef en zijn vriend Victor willen later net als hun vaders in de mijnen gaan werken. Ook hun vriendin Wietske wil mee, maar meisjes mogen de mijnen niet in. Dan gaat Stef twijfelen.

    Vertel ons waarom je ontevreden bent.

    Dit zal sluiten in 20 seconden

      Laat ons weten waarom je matig tevreden bent.

      Dit zal sluiten in 0 seconden

        Fijn om te horen, laat het ons weten.

        Dit zal sluiten in 0 seconden

          Vertel ons waarom je ontevreden bent.

          Dit zal sluiten in 0 seconden